Rabu, 25 Februari 2009

BERTANYALAH UNTUK PANDAI BUKAN MEMANDAI

Semasa wak sedang berusaha nak menyiapkan blog ini macam-macam benda baru yang wak kena belajar. Nasib baik ada sifu yang baik hati sanggup menurunkan ilmunya.... dengan percuma. Wak tak malu untuk bertanya kerana nak dapat ilmu.

Orang Melayu selalu berkata ; 'malu bertanya sesat jalan'. Saidina Ali pula berkata ; 'kunci ilmu ialah bertanya'. Wak sematkan betul-betul kata-kata ni dalam minda dan hati. wak cuba praktikkan dalam kehidupan. Alhamdulillah wak dapat jimatkan banyak masa kerana tak malu bertanya. Ada kawan-kawan wak yang malu nak bertanya akhirnya tak jumpa rumah kenduri. Jadi lebai malanglah jawabnya.

Rupanya kemahiran bertanya ini pun bukan semua orang boleh buat. Kalau dalam seminar atau ceramah biasanya ada sesi bertanya. orang yang suka bertanya, biasanya dia dah sedia soalan yang nak ditanyakan. Kadang ada yang bertanya bukan untuk mendapatkan ilmu atau maklumat tetapi sekadar nak menguji kehebatan si penceramah yang bercakap. Kadang ada juga yang bertanya sekadar nak menjolok sesuatu isu supaya dibahaskan dengan lebih mendalam oleh sipenceramah.

Tetapi ada orang yang tidak suka ditanya. Kita kena waspada. Kalau banyak sangat soalan, dia jadi rimas. Jadi kena berhati-hatilah kerana orang itu mungkin kita!
( ayah burung apa tu?...Burung gagak....burung apa?..burung gagak...burung apa? gagak nak...burung gagak....burung apa? gaaaaggggaaakk bodoh!)

1 ulasan: