Khamis, 6 Disember 2012

Sambungan...19 jam berkeretapi ke Bang Kok

KEDAI JUAL DADAH

Aku perasan di sini ada kedai yang menjual dadah secara terbuka. Jangan terkejut kerana kedai menjual dadah ini berlesen dan dibenarkan oleh kerajaan. Sebenarnya, peniaga ini bersikap jujur. Memang semua produk yang dijualnya berasaskan dadah. Didunia moden hari ini, untuk menampilkan imej bersih dan professional, maka diletakkan nama yang lebih lunak dan moden…farmasi. Orang Cina menamakannya Shing Shei. Orang Arab memanggilnya Shaidaliah. Tapi jangan pulak, mat-mat pit datang kedai ni cari bekalan..

MELEPAK MEMBASAH TEKAK

Setelah penat berjalan, kami mencari tempat lepak untuk merehatkan kaki sambil membasahkan tekak. Kami jumpa kedai ini… Kelantan Restaurant disatu simpang jalan. Cuaca agak gerimis dan masih pagi lagi. Jadi kami Cuma memesan air minuman kerana nasi sarapan pagi tadi masih terasa penuh diperut. Dekorasi kedai ini agak unik, ringkas tapi menarik. Dia mengekalkan sepohon kayu besar di tengah kedainya dan dihiasi dengan lampu berwarna. Suasananya pasti menarik dan hebat diwaktu malam.Hampir sejam juga kami melepak di sini menghabiskan masa sementara menunggu jadual perjalanan keretapi pada pukul 2.45 petang.

Makan tengahari : Kami mencari-cari kedai makan dilokasi baru. Kami bertanya kepada seorang wanita bersama seorang anak kecil arah kedai makanan halal. Kami memilih orang perempuan bertudung sebab itulah tanda pengenalan yang paling senang. Lebih kurang 10 minit berjalan, kami tiba disebuah kedai makan. Hanya ada seorang pelanggan. Aku perasan, kebanyakan kedai makan halal tidak ramai pelanggan. Mungkin, hanya pelanggan muslim saje yang datang.Di kedai makan halal pastinya tidak ada minuman keras dan tidak ada daging kegemaran orang di sini…daging babi. Harga makanan sepinggan nasi dengan sayur, lauk ikan dan segelas minuman lebih kurang BT100. Kira ok lah tapi jika dibandingkan dengan harga menu yang sama diMalaysia, aku rasa agak mahal.

SOLAT DIRUANGAN SOLAT PEREMPUAN

Selepas makan kami terus menuju ke stesen keretapi. Di sana ada disediakan surau. Bagus betul pengurusan sarikat Thai Railways ni. Prihatin dengan keperluan pelanggan. Kebetulan bateri telefon dan kamera aku Cuma tinggal dua bar je. Jadi sementara solat aku cas bateri. Kebetulan disurau tak ada orang jadi aku pun solat jamak takdim zohor dan asar. Selepas solat, baru aku perasan, rupanya aku solat ditempat solat orang perempuan. Ada beberapa orang perempuan memakai purdah hitam, pelajar sekolah agaknya, terjenguk-jenguk nak masuk dalam. Bila aku tengok papan tanda diluar pintu, memang ada tulisan, tapi aku tak faham sebab dalam Bahasa Thai. Disini ada dua ruang bilik solat yang agak selesa berukuran 10’ x 5’. Bolehlah untuk solat berjamaah.

PENGEMBARAAN FASA 2 : HATYAI – BANGKOK

PETA hatyai bangkok

Sejam sebelum jadual keretapi bergerak kami sudah berada distesen keretapi. Kami perlu mengenal pasti beberapa perkara sebelum bertolak. Bekalan makanan dan minuman, bateri kamera, dan dan lain-lain panggilan alam perlu dibereskan sebelum memulakan perjalanan jauh. Aku macam tak percaya, akan naik keretapi kelas 3 ini untuk menempuh perjalanan panjang tetapi inilah cabaran yang kami pilih. Silakan dan selamat datang ke dunia cabaran.

WAJAH RAKYAT MARHAEN

Kedudukan kerusi adalah saling berhadapan. Kedudukannya menegak dan tidak boleh dilaras. Tetapi kusyinnya agak empuk dan tidaklah keras kayu. Penumpang yang akan menemani kami dalam pengembaraan ini seorang wanita berusia 67 tahun. Aku cuba bertegur sapa tapi dia hanya boleh berbahasa Thai. Jadi aku hanya senyum, pandang dan senyum. Tiada perbualan dan kami hanya saling pandang memandang dan bertukar senyuman sahaja. “ sawadee kap” ,“Kap kun Kap” itu je yang aku tau.
Jam 3.15 – lewat 30 minit dari jadual yang tertera dalam tiket – keretapi pun memulakan perjalanannya. Ada beberapa kerusi kosong dan aku memilih duduk ditepi tingkap untuk memudahkan mengambil gambar. Kamera jenis Nikon aku yang terbatu ini mampu menangkap gambar dari kenderaan dengan lebih baik dan mempunyai zoom 40x lebih jauh dari biasa.

Keretapi kelas tiga ini hanya dibekalkan dengan kipas siling yang berputar untuk memberikan keselesaan kepada penumpang. Tetapi udara diluar lebih terasa nikmat dan menyegarkan. Bermacam-macam permandangan indah diluar tingkap. Kebanyakannnya adalah lading-ladang getah, sawah padi, kolam ikan, lembu ,kerbau meragut rumput dikebun. Gembala lembu duduk berehat dibawah pokok berlindung dari cuaca panas yang terik. Tiba distesen berikutnya, penumpang baru naik dan semua kerusi mula dipenuhi dan aku terpaksa balik ke tempat asal. Setiap kerusi sudah diberi nombor dan tidak perlu berebut. Pemeriksa tiket akan datang menebuk tiket setiap kali ada penumpang baru yang naik disetiap stesen. Kadang-kadang polis stesen pun naik membuat pemeriksaan keselamatan. Mereka melihat kada pengenalan atau passport.Mungkin mereka mencar I seseorang yang telah dikenal pasti. Jangan dia cari aku sudahlah.

BANYAK MAKANAN TAPI TAK BOLEH MAKAN

Setiap kali keretapi berhenti disetiap stesen pasti ramai penjaja makanan akan naik menawarkan barangan jualannya. Bermacam-macam makanan yang dijual, tapi aku tak yakin kebersihan dan kehalalannya. Walaupun kadang perut bergelora, aku tetap bertahan untuk beberapa ketika. Kepada pengembara-pengembara yang naik kelas 3, anda dinasihatkan untuk membawa bekalan makanan secukupnya. Makanan halal boleh dibeli diHatyai, tapi makanan kering elok seperti biskut, mee segera dalam cawan, dan makanan-makanan segera yang lain elok bawa dari Malaysia. Jika anda mudah pening kepala, pastinya ubat pening kepala kena sedia sentiasa. Jika kepala sudah pusing, fikiran jadi runsing, perjalanan anda akan menjadi lebih derita.

APA NAK BUAT DALAM KERETAPI?

Aku sebenarnya tidak merancang untuk aktiviti lain selain membaca buku dan menulis. Pada waktu siang, aku lebih banyak menghabiskan masa dengan melihat permandangan diluar.Sekali-sekali aku akan membidik lensa kamera ke sasaran yang menarik dan unik.
Waktu Magrib disini masuk pada pukul 6.00 petang. Awal sejam dari Malaysia. Sebenarnya , aku rasa masa di Malaysia boleh disamakan dengan masa Thailand dan Indonesia. Jika pukul 12.00 masuk waktu Zohor, 3.00 Asar dan 6.00 maghrib. Baru nampak kemas aturan masanya.

Semakin petang, cahaya semakin suram dan hujan gerimis mula turun. Aku tiada pilihan dan terpaksa menurunkan dan menaikkan cermin dan tingkap. Cuaca diluar semakin suram dan gelap sehingga tidak ada apa lagi yang dapat dilihat. Bila tutup rapat, keadaan dalam gerabak menjadi agak panas dan berbau hapak. Gerabak ini ada dua penutup tingkap. Yang satu tingkap kaca untuk memberi peluang kepada penumpanguntuk menikmati permandangan luar. Penutup satu lagi adalah besi yang berlubang-lubang. Ia digunakan bila keadaan hujan. Lubang-lubang kecil itu member sedikit kelegaan dan kenyamanan. Kalau tidak, boleh muntah dibuatnya.

Aku mula merancang aktivti untuk sepanjang malam. Lampu yang dipasang dalam gerabak ini agak malap dan agak sukar untuk membaca. Mula-mula masih nampak tulisan, tapi lama-lama jadi kabur dan pudar. Akhirnya aku masukkan semula buku tersebut ke dalam bag sandang.

BAGAIMANA SOLAT DALAM KERETAPI?

Aku mula memikirkan bagaimana untuk menunaikan solat dalam keadaan dan kedudukan yang kurang selesa. Kewajipan tetap kena tunaikan. Tidak ada ruang selesa untuk menunaikan solat walau pun dalam keadaan duduk. Oleh kerana kedudukan mengadap penumpang lain, tentunya terasa janggal kepada aku dan kepada dia. Akhirnya aku memilih untuk solt lewat malam. Aku niatkan jamak takhir.aku harap bila semua orang sudah tidur, senang sikit nak solat. Ketika malam semakin larut, masing-masing sudah mula menutup muka dengan baju dan kain. Bermacam-macam gaya mereka tidur. Ada yang tertunduk dilutut, ada yang berbantal lengan, ada yang bertopang tangan, ada yang ternganga dan macam-macam lagi.

Dalam keheningan malam, aku bangkit untuk menunaikan kewajipan. Aku pergi ke tandas dengan membawa gelas mee segera yang telah kosong. Dengan menggunakan segelas air aku berwuduk untuk bersuci. Aku teringat ketika aku mengajar anak-anak remaja dalam kem motivasi ibadah. Mereka aku bekalkan dengan sebotol air bersih untuk digunakan oleh 10 orang ahli kumpulan mereka. Ternyata ada yang lebih dan ada yang tak cukup.

Ketika waktu Subuh, keadaan lebih mencabar. Hujan turun diluar. Kadang lebat dan kadang gerimis. Malangnya air ditandas sudah habis. Air minuman aku pun dah habis. Aku terfikir juga ntuk berwuduk dengan air hujan. Caranya dengan berdiri ditangga. Tapi seluar dan baju aku akan habis basah. Idea tersebut aku batalkan. Akhirnya aku memilih untuk tayamum menggantikan wuduk. Caranya dengan melekapkan tapak tangan ke dinding keretapi, kemudian sapukan ke muka dan kedua tangan.

Bagi pengembara perempuan, mungkin keadaan lebih menduga dan mencabar. Namun tidak ada perkara mudah dalam perjalanan hidup ini. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Kata-kata perangsang dari kawan : “Orang Berjaya mencari jalan, orang gagal mencari alasan”. Solat mesti ditunaikan. Akurrr.

MALAM YANG PANJANG

Perjalanan malam ini terasa panjang. Tidak ada hiburan radio atau TV, tidak ada tayangan video, tidak ada bunyi lagu menghiburkan. Yang kedengaran sepanjang malam ialah bunyi enjin bising keretapi dan desiran roda besi yang senada dan seirama. Pada mulanya aku dah merancang untuk membawa earphone tapi sayang ,tertinggal. Jika tidak, bacaan Al Quran dalam Nokia aku boleh juga dimanfaatkan.

Bagi mengisi masa lapang didalam kenderaan yang serba kekurangan ini, aku memilih untuk menulis beberapa idea dan catatan penting dalam buku nota. Aku cuba menulis puisi atau sajak tapi aku bukan seorang puitis atau penyajak tulin yang dapat mengungkap bahasa alam ke dunia kreatif. Aku terus menulis apa sahaja untuk mengisi masa lapang dan mengelakkan kebosanan. Penat menulis, aku membaca ayat-ayat Al Quran. Aku mulakan dengan membaca Al Ma;thurat diikuti dengan hafazan beberapa ayat yang aku hafaz,Malangnya banyak yang terlupa. Kemudian bila mata semakin penat dan mengantuk, aku terlelap dan terus terlena dibuai dengan desiran bunyi bingin roda keretapi.

LETUPAN MENGEJUTKAN

Tiba-tiba bunyi letupan yang sangat kuat. Aku terkejut dan terus bangun. Aku ingat keretapi ni kena serang sebab bunyi letupan itu macam bunyi senapang . Penumpang=penumpang lain hanya berpandangan tanpa berkata apa-apa. Ada yang terpinga-pinga tapi tidak bertanya apa-apa. Mungkin bunyi besi berlaga dilandasan, tapi bunyi tu macam dari arah bumbung. Nasib baik tidak ada penumpang yang menjerit-jerit ketakutan atau timbul suasana panic.Teka-teki bunyi letupan itu kekal menjadi tanda Tanya dan tidak berjawap. Penumpang lain meneruskan tidur mereka yang terganggu .Keadaan terus tenang dan hanya kedengaran bunyi enjin dan desiran roda besi keretapi. Sepanjang malam itu berlaku tiga kali bunyi letupan dan anehnya tidak ada pulak diwaktu siang.

6.00 pagi : Sang suria mula menampakkan dirinya. Kelihatan pohon dan bukit bukau berbalam-balam. Udara pagi yang dingin begitu menyegarkan. Selepas solat subuh dan memberus gigi aku mulai membaca ma’thurat. Doa pagi ini mengiringi ketibaan ku di kota Bangkok. Tapi kota Bangkok masih jauh dihadapan. Satu demi satu stesen disinggahi, namun tidak Nampak tanda-tanda Kota Gajah Putih ini tampak kelihatan.

KOTA BANGKOK

Kami tiba di stesen keretapi Bangkok pada pukul 10.30 pagi. Baru aku perasan bahawa keretapi yang aku naiki bukan setakat 6 gerabak tapi telah menjadi 10 gerabak. Aku tak perasan masa bila mereka bergabung. Mungkin semas mereka berhenti dipersimpangan atau junction. Ratusan manusia keluar dari perut keretapi. Mereka memikul bag-bag besar. Tentunya mereka dattang dari kampong atau Bandar lain untuk bekerja di kotaraya ini atau menziarahi kaum keluarga dan sahabat handai di sini.

Tindakan pertama yang perlu dibuat ialah melihat jadual perjalanan ke Aranya prathet. Kota ini merupakan kota disempadan Thailand – Kemboja. Keretapi akan bertolak pukul 12.00 tengahari. Tetapi kami memutuskan untuk menaiki bas kerana keretapi ke sempadan hanya ada kelas 3 sahaja. Kami keluar dari stesen dan mencari Tuk-tuk untuk ke stesen bas. Kami pun bertanyakan harga tambang ke terminal Bas diMoicet. Nama Moicet ni pun aku dapat dari catatan pengembara yang pernah menggunakan bas.

Tambang yang diminta ialah BT200. Aku rasa agak mahal tapi mungkin tempatnya jauh. Aku cuba bertanya kepada tuk-tuk yang lain. Nampaknya harganya seragam. Cuma ada seorang pak cik berkaca mata hitam dan berseluar paras lutut menawarkan BT150.. Ketika menaiki tuk-tuk ni, aku teringat cerita Ong Bak. Dalam adegan kejar-mengejar armada tuk-tuk dengan sang hero. Banyak tuk-tuk yang musnah dan diletupkan untuk menimbulkan sensasi dalam filem tersebut.

Pak cik pemandu tuk-tuk itu boleh berbahasa Inggeris sepatah-sepatah. Dia mendakwa kehidupannya adalah bersama tuk-tuk. Dia mendakwa usianya sekarang mencecah 70 tahun. Belum berkahwin dan masih ingin terus bekerja membawa tuk-tuk. Hebat dia ni. Tengok cara di bawa mencilok-cilok ditengah kesesakan kotaraya Bangkok ini sangat mengkagumkan. Tuk-tuknya juga bersih dan selalu dilap. Apabila ada kesempatan dilampu isyarat yang agak lama, dia akan mengelap tuk-tuknya.

Pukul 11.25 kami tiba di terminal bas besar yang menghubungkan seluruh kota dan Bandar di Thailand. Selepas membayar tambang, aku terus menuju ke kaunter tiket. Dicermin kaunter tertera tulisan waktu perjalanan ke Aranya prathet 11.30 pagi. Maknanya bas hanya ada sekali sahaja. Nasib baik kami agak baik. Petugas dikaunter memberitahu bahawa bas sudah sedia untuk bergerak. Tanpa berlengah lagi dia terus membawa kami ke bas. Bila aku Tanya berapa harga tiket, dia kata bayar atas bas. Baru aku perasan, duit Bath aku hanya tinggal beberapa ratus sahaja. Kalau tak cukup duit, kena bayar pakai USD nampaknya. Itupun kalau dia nak. Sebaik kami naik ke dalam bas, pemandu pun mula masuk gear dan bas pun bergerak meninggalkan Kota Bangkok. Al hamdulillah, aku bersyukur kepada Allah kerana sampai dimasa yang tepat. Semoga perjalanan ini akan terus dipermudahkan.

Dalam bas semua kerusi penuh dengan penumpang. Hanya ada beberapa kerusi yang kosong. Di kerusi belakang, aku Nampak ada beberapa orang anak muda yang berkopiah. Pastinya dia Muslim. “ Can you speak English or Arabic?” aku bertanya untuk mendapatkan bantuan. “ Ada masalah mende bae?” dia bertanya balik dalam bahasa Melayu dalam dialek pattani. Aku Cuma nak Tanya harga tiket sebab takut tak cukup duit. Tambang dikenakan seorang BT223. Aku selok poket dan bag sandang untuk mengumpulkan duit Bath. Nasib baik cukup. Alhamdulillah.

Selepas membayar tiket kami diberikan sebotol air mineral 150ml dan sebungkus kek pandan. Cuaca sangat panas dan tekak memang terasa dahaga. Perut mula terasa lapar sebab tak sempat nak saparan sejak pagi tadi. Dalam catatan pengembara lain kata, bas pukul 2.00 petang. Jadi aku kira sempat untuk makan di sekitar Bangkok. Mungkin ada bas untuk waktu yang lain, Cuma aku tak sempat pergi ke kaunter lain.

Perjalanan kami dijangka memakan masa 5 jam. Terasa begitu selesa berada dalam bas yang berkusyen dan berhawa dingin. Terasa nikmat dapat duduk dalam kerusi empak dan udara nyaman dalam bas ni. Aku mengeluarkan bekalan biskut kering sebagai makan tengahari kami. Nasib baik bas tersebut singgah dipam petrol untuk mengisi minyak. Aku masuk ke kedai mart untuk mendapatkan air minuman. Aku jumpa air soya yang dicampur dengan kacang hitam bertanda halal. Aku pun beli 3 kotak untuk bekalan diperjalanan.

Bas ini nampaknya masih berhenti-henti di stesen tertentu untuk mengambil penumpang. Akhirnya semua kerusi dipenuhi penumpang. Sejam sebelum sampai disempadan kami berhenti dsatu pos kawalan keselamatan. Dua orang anggota polis masuk ke dalam bas kami. Mereka memeriksa kada pengenalan dan passport. Ada 4 orang diminta turun. Mungkin pendatang Kemboja yang tidak ada permit. Aku pun tak faham apa yang mereka perkatakan. Yang penting aku selamat.

Bas meneruskan perjalanannya dan beberapa orang penumpang mula turun di destinasi masing-masing. Yang tinggal dalam bas hanya orang-orang bukan warga Thai. Semuanya adalah pelancung yang ingin masuk ke Kemboja melalui Poipet. Jika anda naik bas, anda bernasib baik kerana bas berhenti disempadan berhampiran imegresen. Jika anda naik keretapi, anda kena naik tuk-tuk kerana stesen bas ke sempadan agak jauh juga. Aku tak tau berapa cas yang dikenakan.Tapi kalau naik keretapi tambangnya sangat murah .Aku tak pasti berapa tapi rasanya sekitar BT37 je.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan