Selasa, 20 Oktober 2009

Ketagih Sembang diDunia Maya – Wabak Baru Yang berbahaya

Masyarakat Malaysia hari ini semakin celik ICT.Rata-rata orang muda hari ini tahu menggunakan internet. Mereka boleh melayari dunia luas tanpa sempadan. Mereka boleh melihat pelbagai rupa dan gelagat manusia seantero dunia. Rangkaian dan pengetahuan baru mereka semakin luas dan bertambah dengan begitu pantas dan begitu drastik sekali.

Mereka lebih selesa berhubung dengan surat elektronik ( e-mail ) kerana lebih pantas dan lebih canggih. Ketika Wak baru nak belajar cara nak menggunakan email, muncul satu lagi fenomena baru dalam dunia cyber iaitu Demam Diari Terbuka. Ketika itu muncul blog, frienster, My space dan sekarang ini sudah ada twitter, face book dan bermacam-macam lagi penganjur laman sembang yang muncul.

Bagi Wak kemunculan laman sembang ini adalah suatu penemuan baru yang positif tetapi jika disalah guna ia hanyalah penerusan budaya lepak disimpang-simpang jalan dan warong kopi. Mereka bebas bersembang tentang semua topik di warong sembang tanpa apa-apa sekatan dan halangan. Yang lebih hebat lagi mereka dapat bersembang dengan satu kelompok komuniti yang lebih besar dan lebih pelbagai tahap umur. Kanak-kanak menjadi begitu bermaklumat dan gemar menghabiskan masa berjam-jam untuk berbual-bual dengan rakan dan teman maya mereka.

Bahkan orang-orang dewasa juga turut menjadi peserta laman-laman sembang dan tentunya topik bual bicara mereka lebih dewasa dan terbuka. Wak rasa kanak-kanak perlu dibimbing oleh orang dewasa. Guru-guru sekolah rendah yang mempunyai face book atau laman peribadi yang lain juga kena berhati-hati apabila ingin menjadikan anak-anak murid mereka sebagai pengikut mereka. Topik perbincangan mesti disesuaikan dengan tahap umur mereka. umpama Pisau yang tajam, memang senang untuk memotong daging yang liat tetapi jika berada ditangan anak kecil, ia menjadi begitu menakutkan kerana ia hanyalah seorang kanak-kanak kecil yang naif.

Tetapi dalam dunia bebas dan terbuka hari ini, mampukan manusia mengawal nafsu sendiri terhadap tarikan dan desakan naluri kebinatangan yang semakin buas dan rakus? Buktinya, ketika melawan syaitan dan iblis yang terikat dan dibelenggu dalam bulan Ramadan yang lalu pun ramai yang ketewasan. Apa lagi selepas mereka dibebaskan sekarang?

1 ulasan:

  1. Betul tu Wak. Ana dengar, ada pimpinan jamaah yang leka 'mengusahakan ladang'dalam fb ketika usrah sedang berjalan. Kadang2 senyum sendiri dan kadang ketawa sendiri!kadang tu ada yang ym dan im dengan kengkawan...bincang isu global katanya..

    BalasPadam