Isnin, 12 November 2012

Sambungan ..Ujian Kembara Bermula




Sambungan....

Bila aku tanyakan tiket Kelas satu / kelas dua ke Bangkok kepada pegawai yang bertugas. “ Finish! No more tickets” ..Alamak…Cuma kelas tiga yang ada. Tanpa berlengah aku pun terus beli dua tiket untuk kelas tiga dan aku mula terbayang pengalaman 25 tahun dulu ketika aku menaiki keretapi kelas tiga dari Wakaf baru, Kelantan ke Kuala Lumpur. Tapi aku dah tak ada pilihan. Janji dapat naik keretapi. Jangkaan masa perjalanan ialah 16 jam.



UJIAN PERTAMA BERMULA

Semasa aku menunjukkan tiket kepada teman aku, dia Nampak macam susah hati. “ Passport aku tak ada. Hilang” .Kami cuba mencari dalam bag dan di dalam poket tapi ternyata memang tidak ada. “Nampaknya ujian kembara ini sudah bermula”..kata aku dalam hati. “ Tenang ..tenang…tenang…cuba Tanya pemandu bas.Mungkin ada dalam bas” Aku memberi cadangan.

Tanpa berlengah Mus berlari menuju ke kaunter syarikat bas tersebut. Sementara menunggu, aku berbual-bual dengan seorang pengembara yang nak ke Bangkok juga. Seorang wanita muda, berpakaian agak seksi. Baju kemeja ketat dan seluar sendat. Rupa-rupa seorang Pengembara Indonesia. Asal dari Kalimantan. Dia sudah menempuh Jakarta – Singapura- Malaysia dan sekarang sedang menuju ke Bangkok. Ada seorang teman akan menunggunya di sana. Sebenarnya aku malas juga nak layan sebab aku rasa macam tak selesa. Tapi sebab tak ada apa nak buat, aku layan aje la dia sembang. Sekurang-kurangnya banyak juga maklumat yang aku dapat.


MENCARI PASSPORT YANG HILANG


Selepas 30 minit , Mus muncul dengan tersenyum lebar. Dalam hati aku kata “ Alhamdulillah Selamat”.
Ringkas ceritanya, Passportnya ada dipoket kerusi bas. Aku pun tak tau kenapa dia letak dipoket bas. Sepatutnya dokumen penting macam tu, kena lekat kat badan. Sebaiknya dalam poket seluar. Ketika sampai dikaunter tiket, pemandu bas dah beredar. Nasib baik, ada motosikal milik syarikat, pemandunya orang Thai . Dia memecut dan cilok mencilok di lorong-lorong Hatyai dan akhirnya sampai ke rumah penginapan untuk pemandu. Kebetulan dia sedang membasuh bas. “ Ada jumpa passport dalam bas tak?” ..“ ada atas meja tu! “. Langit menjadi cerah dan mendung pun berlalu. Syukur Alhamdulillah…Pengembaraan ini dapat diteruskan.

SIMPAN BAG

Oleh kerana muatan bag kami agak berat, jadi untuk melancarkan pergerakan kami mencari tempat penyimpanan bag. Didalam stesen ini memang ada disediakan perkhidmatan tersebut dengan bayaran BT30 / bag / hari . Aku mengeluarkan dokumen-dokumen penting dan barang berharga untuk dimasukkan ke dalam bag sandang yang lebih kecil. Bag sandang amat penting untuk diisi dengan passport, duit, telefon, buku nota , ubat-ubatan dan buku bacaan. Makanan ringan juga boleh dimasukkan untuk bekalan waktu kecemasan.




SARAPAN PAGI

Kami terus menuju ke sebuah kedai makan di hadapan stesen keretapi. Oleh kerana perjalanan kami masih jauh, aku memasan sepinggan nasi berlauk ayam. Ada lauk pauk lain tapi nampk macam tak menarik. Rasanya nasi yang aku makan macam nasi minyak, tapi tak lah terlalu hebat untuk dipuji. Janji kami dapat makan. “Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senang hati”..


Kemana pergerakan kami selepas sarapan pagi...bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan