Isnin, 27 September 2010

Sesi Pendengaran Awam rang Undang-undang Kebebasan Maklumat

Hari ini wak diundang oleh Jawatankuasa Rang Undang-undang enakmen Kebebasan Maklumat Negeri Selangor. Tujuan program tersebut ialah untuk mendengar maklum balas dari masyarakat awam tentang rang undang-undang yang dibentangkan.

Seramai 13 NGO telah diundang untuk menyatakan pandangan masing-masing terhadap enakmen tersebut. selain ABIM turut diundang ialah JIM, IKRAM, PUM, MAPPIM dan beberapa NGO bukan Islam. Terdapat 6 NGO tidak menghantar wakil termasuk PKPIM dan PPIM.

Pengerusi Jawatankuasa YB Shaari Shuib bersama AJKnya iaitu YB Hannah Yeoh, YB Nik Nazmi dan YB Amirudin Shaari hadir untuk mendengar pandangan dan komentar dari wakil-wakil NGO.

" Walaupun usaha ini akan berdepan dengan berbagai cabaran terutama dari pihak persekutuan namun satu usaha berani ini wajar diberikan sokongan"

" enakmen kebebasan maklumat bukan bermakna semua maklumat boleh diperolehi dengan mudah tetapi perlu ada beberapa batasan-batasan tertentu"

Majlis berakhir pada pukul 12.00 tengahari. Ramai wakil-wakil media yang hadir tapi Wak rasa kebanyakannya bukan dari media berbahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan